In ons land zijn veel business netwerk clubs. Vaak komt het neer op goed bedoelde contact avonden die vooral uitblinken in oeverloos praten. Zolang dit een initiatief van de ondernemers zelf is, dan is daar niks mis mee. Het wordt anders als de netwerkclub wordt georganiseerd door handige “coaches” die op snelle wijze geld willen verdienen door het kopiëren van (vaak buitenlandse) netwerkclubs.

Veel netwerkclubs zijn in de praktijk niet meer dan van bovenaf georganiseerde “contact en motivatie” bijeenkomsten. Met clubs zoals de Lions, Rotary en Ronde Tafel die op een ludieke manier geld inzamelen voor goede doelen en de indruk hebben dat het belangrijk voor ze is, heb ik dus geen moeite.

De netwerkclubs
De laatste jaren hebben we ook in een aantal regio’s georganiseerde netwerk bijeenkomsten gehad zoals bijvoorbeeld BNI (Business Network International). Leden worden in de vroege ochtend geacht hun bedrijfsactiviteiten te presenteren aan de andere leden. De naam Business Network suggereert dat het een club is in het belang van de ondernemer. Hij leert lotgenoten kennen en hoopt door uitbreiding van zijn netwerk de omzet binnen zijn bedrijf te vergroten. Naar mijn mening is het een overbodige én kostbare (tijd en geld) tijdsbesteding. Toch kunnen het best gezellige bijeenkomsten zijn (vrienden maken vrienden) maar ik zou er mijn kostbare tijd niet aan besteden…

Netwerken doe je in jouw eigen branche
Ik denk dat het netwerken gebaseerd zou moeten zijn op het kennen van de specifieke markt waarin de ondernemer werkzaam is of wil zijn. In mijn ogen is het veel zinvoller om te netwerken binnen de eigen en naburige branches. Daar moet de omzet worden gehaald en niet bij goedwillende ondernemers uit een volstrekt andere branche.
Als ondernemer ben je eigenlijk doorlopend bezig met netwerken. Het is uiteraard belangrijk om je contacten goed te onderhouden en proberen uit te breiden. Het bezoeken van beurzen en seminars in jouw eigen branche is ontzettend zinvol en kan naast zakelijk succes ook heel plezierig zijn. Op die gelegenheden is netwerken een hele belangrijke bezigheid, waar de persoonlijke contacten altijd een positief effect voor jouw business hebben.

Tenslotte: als je op zoek bent naar nieuwe contacten in je business, dan adviseer ik je om eens bij je concurrenten te kijken.

Ton van Huis

Meedenker
Wil je eens sparren over jouw onderneming? Als ervaren ondernemer ben ik beschikbaar als “meedenker”. Wat houdt dit in? Als ondernemer heb je soms even een frisse blik nodig van een buitenstaander. In één of twee dagdelen gaan we brainstormen over alles wat relevant is binnen je bedrijf.

Klik hier voor meer informatie >>